20091211


TABEK HORMAT BUAT WARGA YANG CINTAKAN NEGARA MALAYSIA.

20091205

20091115

Berubah atau tidak jom kita tengok..



Pemimpin dulu sangat jauh bezanya daripada pemimpin yang ada sekarang. Ramai pemimpin terdahulu bersifat bawahan yang amat terserlah. Mereka ini amat rajin turun kebawah bersama rakyat tanpa mengira status majlis yang diadakan.
Tanpa mengikut protokol, minum kopi, makan nasi lemak sambil bersembang dan bertanyakan permasalahan rakyat. Ada pemimpin yang sanggup bermalam dalam suasana kampung bagi merasai nikmat kesulitan orang kampung.
Bila ada majlis kenduri, pemimpin tanpa rasa kekok untuk kebelakang rumah untuk bertanya khabar dan memasak bersama.
Pernah ada pemimpin yang turun bersama ke sawah untuk menanam padi, dan kekadang mandi lumpur ketika menangkap ikan.
Sebenarnya di sinilah permasalahan peringkat bawah dapat diketahui dan diambil tindakan.
Apakah ada YB sekarang yang bersifat terdahulu?. Terasa semacam tak ada klon yang sebegitu lagi sekarang. Yang ada adalah YB yang bermegah dengan harta dan kemewahan. Jangankan bergaul dengan yang dibawah, nak pandang pun antara nak dengan tidak. Minum diwarung adalah tiada makna bagi mereka. Mereka lebih selesa di tempat yang ada klass dan disamping kelompok sendiri.
Dari kepimpinan atas hingga pemeriksa kira-kira , selalu tidak hadir dalam majlis yang diadakan dibawah yang menggambarkan bahawa mereka sebenarnya tidak peka dengan kehendak di peringkat bawahan dan sering berlagak dalam kelompok sendiri .
Malahan bukan sekadar menggunakan alasan kesibukan bagi mengelakan turun bersama rakyat tetapi ada juga yang suka menipu dengan memberikan berbagai alasan termasuk mengakui sering berada di peringkat bawah sedangkan bila di selidiki , kebenarannya adalah palsu .
Patut lah orang makin lama makin kurang selesa dengan parti keris , silap haribulan pindah ke parti bulan atau parti mata , tak ke haru.
Dan akhirnya barulah sedar rakyat tak suka lagi sedangkan pada masa itu , nasi sudah jadi bubur .
Kata nak berubah, maka inilah masanya.



20091105

Nik Aziz minta bala, Najib minta jauhi malapetaka.



Nik Aziz khabarnya memohon doa kepada Allah agar diturunkan bala kepada kerajaan jika tuntutan royalti minyak Kelantan tidak dipenuhi. Huh... Dahsyat tok guru seorang ini. Konon nabi pun pernah berdoa agar diturunkan bala. Betul tu... Tapi nabi berdoa bukan kerana mereka tuntut royalti minyak atau kekayaan dunia, tetapi kerana kedegilan orang Arab.


Aku makin tak faham dengan tok guru seorang ini, pasal duit jadi melalut. Sedang beberapa negara jiran seperti Indonesia, Filipina dan Vietnam dilanda bencana gempa dan taufan, sepatutnya tok guru sebagai (konon) orang "paling dekat" dengan Allah berdoa minta dijauhkan bala dan malapetaka, tetapi sebaliknya dia berdoa supaya diturunkan bala pula.
Masya-Allah.


Sebaliknya Najib yang didoakan supaya ditimpa bala, memohon para jemaah haji yang akan menunaikan haji di Mekah ramai-ramai berdoa di depan kaabah supaya Malaysia diselamatkan dari segala bala bencana dan mala petaka. Alhamdulillah... Sebagai seorang pemimpin sepatutnya inilah yang perlu didoakan dan bukannya menurunkan bala kepada orang lain.


Entahlah... memang aku semakin tidak faham dengan tok guru seorang ini. Semakin nyanyukkah dia atau semakin sesat? Sejak berkawan dengan si kafir dan si peliwat dalam pakatan lalut ini tok guru semakin meracau. Entah, sesekali aku terfikir apakah tok guru pun sudah sesat seperti "rasul" Melayu.


Kalau si Kahar "rasul" Melayu pun sedar dia salah dan merayu pengikutnya bertaubat tetapi tok guru seorang ini tetap berdegil dan menganggap dialah tok guru yang maksum. Dia dan puak2 Pas sahaja yang bakal menghuni syurga sedangkan orang islam tidak layak masuk syurga kerana mereka tidak sokong Pas.










20091102

Dr Maza, Badrul dan kerajaan Selangor


Suasana di Selangor kini semakin panas. Memang panas. Sebelum ini pun sudah panas tetapi sekarang ini lagi panas. Panasnya membahang sehingga ke seluruh negara. Macam-macam kontroversi timbul sekarang ini di Selangor. Apakah ini petunjuk bahawa Selangor bakal kembali ke pangkuan BN?


Sudahlah sebelum ini ia panas dengan isu Teoh Beng Hock yang dikaitkan dengan amalan rasuah di kalangan ADUN-ADUN DAP Selangor, kemudian isu arak dan Hassan Ali yang juga Pesuruhjaya Pas Selangor sehinggakan ada gerakan di peringkat tertinggi parti untuk menjatuhkannya dan juga isu kuil di Shah Alam.

Terbaru ialah ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham yang bertindak keluar dari PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas yang pro-BN serta malam tadi JAIS pula bertindak menahan Dr. Maza, bekas Mufti Perlis. Ini semua ada kaitan dengan kepimpinan Khalid Ibrahim selaku MB Selangor.

Jangan pula puak2 mereka menuduh apa yang berlaku di Selangor satu persatu sehingga semalam adalah permainan politik BN/UMNO pula. Kerajaan Pusat atau UMNO negeri tiada kena mengena dengan konflik politik dan pentadbiran kerajaan Selangor. Tiada sama sekali. Buat apa kerajaan Pusat dan UMNO negeri nak masuk campur urusan kerajaan Selangor? Bukankah mereka selama ini mendakwa pentadbiran kerajaan BN semuanya (sekali lagi... semuanya) tidak betul.

Berita terbaru menyatakan JAIS mengambil tindakan ke atas Dr. Maza bukan kerana dikaitkan dengan fahaman Wahabi tetapi Dr. Maza tidak ada tauliah dari JAIS untuk berceramah di negeri itu. Dush!! Apa ke jadah punya alasan. Kalau macam tu aku nak tanya JAIS apakah Nik Aziz, Hadi Awang, Mat Sabu, Mahfuz atau penceramah bebas lain ada tauliah JAIS ke sehingga mereka bebas berceramah di negeri Selangor sedangkan Dr. Maza yang mempunyai kelayakan akademik Islam dan bekas mufti dianggap tidak layak kerana tiada tauliah?

Aku nak tanya juga apakah JAIS mempunyai senarai lengkap para penceramah agama yang mendapat tauliah dan mereka yang tidak mendapat tauliah?

Patutlah masalah arak, judi dan maksiat di Selangor terus berleluasa malah lebih parah sekarang sebabnya kerana puak2 dalam JAIS berfikiran masih di bawah tahap bawah tempurung. Patut jugalah JAIS mengambil masa bertahun-tahun nak tahan "Rasul Melayu" dan patut jugalah amalan ajaran sesat paling banyak berkembang di Selangor. Sebabnya kerana JAIS yang yang "daif".

Sudahlah Exco-exco Islam Selangor tunduk dengan pemimpin kafir dalam kerajaan sehinggakan terpaksa mengalah dalam bab-bab melibatkan kepentingan Islam macam arak dan kuil, ditambah pula dengan puak2 dalam JAIS yang dangkal fikiran atau mungkin juga sudah menjadi lembu yang dicucuk hidung dan menurut perintah "seseorang" ?

Jadi buat Khalid, anda tanggunglah segala kemelut di negeri Selangor dan anda jugalah menjawab kepada rakyat apa yang telah anda lakukan kepada Dr. Maza. Ingat jangan menuduh ia angkara UMNO atau kerajaan Pusat. Kalau Khalid benar-benar MB kerajaan rakyat, Khalid perlu mengambil tindakan tegas terhadap isu Dr. Maza. Kalau beliau tidak puas hati kepada Badrul Hisham kerana dianggap tidak buat kerja, nah sekarang rakyat Selangor dan seluruh Malaysia mahu melihat sejauh mana Khalid sendiri bekerja!

Tapi aku percaya kes terbaru melibatkan Dr. Maza ini akan menyebabkan penyakit gagap Khalid makin parah. Kesian kau...!!






hilang punca

Mantan mufti Perlis kena tahan
jais selangor
puncanya adalah...
jom kita tuding sana dan tuding sinun

yang bersalah akan terbongkar jua
ha ha..

20091029

Sendiri bikin panas

Patutlah tok ketua yang dikategorikan nyanyuk ini mengelupur kepanasan, sebab tak sebulu dengan kulit hijau yang lain.. Ha ha..
Rupa rupanya ide tak sama, yalah dah nyanyuk, maka siapa nak pakai lagi!
Ini semua pasal ide kerajaan perpaduan yang dipersetujui pada awalnya oleh kebanyakan pemimpin pas dan umno.
Tok ketua nyanyuk ni mesti ada dendam yang menebal sebab itulah bermatian tak bersetuju dengan penyatuan ini. Ini semua untuk Agama dan Bangsa!
Bukan untuk mengisi poket jubah labuh tu....
Untuk lanjut jom....
http://www.papagomo.com/2009/10/live-blogger-pakatan-kepanasan-dengan.html

20091027

Apa nak jadi dengan ahli politik tua ni...
Dari otak masih waras, sampailah dah dikira nyanyuk,
Hati dan jiwa tidak akan tenteram jika dendam lama tak tertunai
Dendam tetap dendam biar sampai mampus!

Itulah yang berlaku pada tok ketua PAS sekarang ni..
Apa nak lagi?
Sudah sudahlah tu, carilah ganjaran akhirat di hujung nyawa ni..
Untuk dunia,semua dah ada
kira dah lengkap.
Pencen MBnya, MPnya, dan ADUNnya.

Politik sekarang memerlukan orang yang lebih muda,
kira larat untuk ke hulu dan ke hilir
Orang tua yang diketegorikan nyanyuk
ketepi je lah!

Jika macam tu...eloklah..
Tanda tanda PAS nak berkubur!

20091002


Bila misai kontot dan tangan pacak berkata kata.


"if you tell them a lie over and over again, they will belive it"
Adolf Hitler


adakah
kita tahu ?
kita ditipu ?
kita diperbodohkan ?
kita menerima apa yang diperkatakan ?
penipu akan tetap menipu...
pembohong akan tetap membohong...
bukannya menyokong falsafah si misai kontot...
cuma atas kesedaran yang kita tak sedar kewujudannya...


kroni zionis
zionis takkan pupus sampai hari kiamat...
dibahu kita tergalas perjuangan menentang zionis...
jadi, sedarlah akar tu lebih pahit dari pucuk...


jangan percaya dengan kata2...
politik.....HAMPEH !

20090917

KALAU DILAPEK SEBESAR KUKU,




KALAU DIBENTANG SEBESAR ALAM,



KALAU HILANG DICARI,



KALAU HANYUT DIPINTAS,



KALAU TENGGELAM DISELAM,



DATANG BIAR NAMPAK MUKA,



KALAU PERGI BIARLAH NAMPAK BELAKANG,



JAUH DIPANGGIL,



DEKAT DIGAMIT,



SEUNTAI SALAM SEJAMBAK KATA,



DEGUP BICARA MENGHIRIS RASA.



MAAF DI PINTA ......
سلامت هاري راي عيدالفطري

ڬوتهلنتون سكلوارڬ ايڠين مڠمبيل كسمڤتن اين اونتوق مموهون امڤون اتس اڤ جوا كسالهن دان كسيلاڤن لمڤاو كتيك كيت برادا دايلعام ماي.
سموڬ اندا سموا ديامڤونكن الله جوا. أمين


20090903

MERDEKAKAN PENDIDIKAN PERKAUMAN


Merdekakan pendidikan perkauman (Mingguan Malaysia, 30 Ogos 2009)

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah



Pendidikan adalah merupakan salah satu elemen penting dalam pembentukan sebuah negara bangsa. Bentuk pendidikan yang lahir akan menentukan sama ada agenda nasional dapat dicapai atau tidak. Jika sistem pendidikan berbentuk perkauman, maka perkaumanlah penyudahnya.



Setakat ini, hanya Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia ini yang mempunyai pendidikan pelbagai mengikut kaum atau vernakular. Inilah yang selalu dicanangkan oleh golongan tertentu sebagai salah satu kekuatan Malaysia. Ya, dari satu sudut ia memang satu kekuatan. Tetapi dari sudut yang lain, kita lihat bila ada ura-ura kerajaan untuk menyeragamkan sistem pendidikan berasaskan konsep 1Malaysia, tanpa menafikan hak-hak kaum lain mendapat pendidikan ibunda mereka, serta-merta golongan ini akan membuat laporan polis dan menuduh kerajaan yang bukan-bukan.



Saya amat menyanjungi sikap bumiputera Sabah dan Sarawak selaku pribumi, kerana mereka tidak menuntut sekolah berasaskan kaum. Jika tidak, saya tidak tahu ke manakah hala tuju pendidikan negara?



Ini tolak ansur yang mesti dihargai. Orang Melayu dan bumiputera tidak ada sekolah mereka sendiri. Yang ada ialah sekolah kebangsaan untuk semua. Sistem inilah yang dipraktikkan di seantero dunia. Jika adapun sistem pendidikan perkauman, ia telah lama dihapuskan. Semua bentuk pendidikan diseragamkan demi mencapai matlamat nasional. Contohnya, Thailand, Indonesia dan negara-negara maju yang lain.


Kita perlu berfikir jauh ke hadapan walaupun pahit untuk diterima. Setelah 52 tahun merdeka, sistem pendidikan kita masih belum merdeka dan terbelenggu. Setiap kaum masih leka dalam kepompong sistem pendidikan masing-masing. Orang Melayu masih percaya kepada sistem pendidikan kebangsaan untuk semua, tetapi tetap dengan sistem perkauman, India dengan cara India dan Cina dengan cara Cina. Kehidupan kita sebenarnya semakin jauh dan terasing.



Sebagai permulaan, biarlah saya mulakan dengan kajian yang telah saya lakukan terhadap sistem pendidikan Cina khususnya, selaku majoriti kedua terbesar. Secara umumnya, orang Cina terbahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan dikenali sebagai Hua Ch'iao (orang Cina seberang laut) yang masih berwarga negara China. Satu lagi ialah Ma Hua, menganggap diri mereka sebagai Malayan Chinese, kebanyakan lahir di Tanah Melayu menganggap Tanah Melayu adalah negara mereka.



Wang Gungwu (1970), membahagikan orang Cina Malaysia kepada tiga kumpulan iaitu A, B dan C. Kumpulan A boleh dikategorikan dalam kumpulan minoriti berbanding dengan kumpulan lain. Mereka masih mengekalkan hubungan dengan politik di China, sama ada secara langsung atau tidak, serta masih mengambil berat akan masa depan negara China. Kumpulan ini tidak sedominan kumpulan B dan C.



Kumpulan B pula terdiri dari kalangan yang keras kepala. Majoriti bersikap realistik dan yang secara tidak langsung mengambil berat soal politik perniagaan dan pertubuhan komuniti. Kebanyakan mereka amat aktif dalam pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO).



Pengaruh mereka amat mendalam dalam komuniti masyarakat Cina, malahan kerap memberikan tekanan kepada kerajaan. Inilah kumpulan ultra kiasu yang selalu saya sebut. Kumpulan ini berada dalam pertubuhan pendidikan (NGO), politik dan persuratkhabaran.



Kumpulan C pula, mereka menunjukkan minat yang mendalam serta aktif dalam politik negara. Wang Gungwu yang meletakkan mereka dalam kategori orang yang tidak pasti tentang identiti mereka sendiri tetapi secara umumnya mempunyai ketaatan kepada negara.



Pendapat Gungwu turut dikongsi oleh Rita Sim dan F.K. Soong, daripada Institute of Strategic Analysis and Policy Research (INSAP). Menurut mereka, terdapat dua jenis kumpulan Cina daripada keseluruhan berjumlah 6.5 juta.



Kumpulan pertama, mewakili 85-90 peratus orang Cina, berlatar belakangkan perkauman Cina, berpegang kepada tiga rukun, menyertai pertubuhan-pertubuhan Cina, bersekolah Cina dan membaca/mendengar/menonton media Cina. Manakala, selebihnya mewakili kumpulan kedua 10-15 peratus, adalah English- speaking group atau kumpulan yang mendapat pendidikan Inggeris, yang tidak mendapat pendidikan Cina. Kebanyakan mereka ada yang beragama Kristian, Cina Peranakan dan menyertai kelab Lions dan Rotary.



Pengkategorian ini sudah cukup untuk membuktikan kajian Yew Yeok Kim (1973, 1982) dan Leo Suryadinata (1989) mengenai sikap mereka yang mendapat pendidikan Cina dan bukan aliran Cina. Pelajar Cina yang mendapat pendidikan Inggeris (termasuk pendidikan kebangsaan) kurang identiti kecinaannya, lebih mudah bergaul dengan kaum lain dan memudahkan proses integrasi nasional. Manakala, mereka yang mendapat pendidikan sekolah Cina adalah bersikap sebaliknya.



Semua bukti ini jelas menunjukkan kedudukan dan polarisasi masyarakat di negara kita akibat sistem pendidikan yang wujud sekian lama. Sistem ini yang telah mewarnai kehidupan kita hari ini. Akibatnya, lahirlah golongan yang meletakkan kepentingan kaum di hadapan berbanding kepentingan nasional. Bahasa kaum sendiri lebih didaulatkan berbanding bahasa kebangsaan.



Kita ambil contoh kedudukan bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan. Bahasa Melayu hanya diajar tiga kali seminggu berbanding dengan bahasa Cina yang diajar setiap hari. Ini tidak termasuk matapelajaran lain seperti Matematik, Sains, Kemahiran Hidup, Pendidikan Moral, Sivik dan Kajian Tempatan yang turut diajar dalam bahasa yang sama. Saya ingin mencadangkan Kementerian Pelajaran menambahkan waktu pembelajaran matapelajaran bahasa Melayu, sekurang-kurang sama waktunya dengan mata pelajaran bahasa Cina. Jika tidak, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tidak ada ertinya.



Saya berkongsi pandangan ini kerana saya mempunyai pengalaman yang agak luas berinteraksi dengan sekolah Cina. Boleh dikatakan kesemua anak saya mendapat pendidikan rendah di sekolah Cina. Secara kebetulan, saya juga adalah Yang Dipertua, Persatuan Ibubapa dan guru (PIBG), di salah sebuah sekolah menengah yang majoriti pelajar-pelajar Cina yang datang dari sekolah rendah Cina (SJKC). Keadaan ini menjadikan saya lebih faham mengenai masalah bangsa saya sendiri, terutama dalam soal penguasaan bahasa Melayu dan pendidikan ibunda.



Melalui pengalaman dan pemerhatian, secara umumnya, tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar-pelajar Cina adalah rendah. Dengan sebab itu, kelas peralihan terpaksa diwujudkan apabila mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah. Bagi mereka yang berada di kelas bukan peralihan pun, itu bukan bermakna penguasaan bahasa Melayunya baik. Bahasa Melayu lebih sekadar hafalan untuk menghadapi peperiksaan berbanding bagi tujuan interaksi dan pemahaman sebagai bahasa kebangsaan. Inilah dilema sistem pendidikan kebangsaan hari ini.


Kadangkala saya amat hairan kenapa setiap kali kerajaan cuba untuk menyeragamkan sistem pendidikan tanpa menafikan hak setiap kaum terhadap pendidikan mereka, mendapat tentangan yang begitu hebat. Mereka mempunyai prasangka bahawa ia adalah agenda kerajaan untuk menghapuskan sekolah Cina secara terancang. Inilah bentuk pemikiran yang telah bertapak setelah 52 tahun kita merdeka.



Kini, kedudukan pendidikan Cina tidak pernah tergugat, malah semakin kuat, termasuk kedudukan kewangannya. Di SJKC tempat anak saya belajar, penyata kewangan berakhir setiap tahun melebihi RM1 juta. Ini menunjukkan bahawa sokongan yang ditunjukkan oleh orang Cina terhadap pendidikan mereka semakin padu dan jitu. Manakala pendidikan kebangsaan semakin tergugat dan terhakis. Walaupun pelbagai usaha cuba dilakukan oleh kerajaan untuk mengadakan sistem satu sekolah dengan tidak mengenepikan hak kaum lain untuk mempelajari bahasa ibunda, namun ia tetap ditolak.



Pada hemat saya, jika inilah bentuk pendidikan yang lahir, kita masih belum merdeka dalam erti kata yang sebenar. Pemikiran kita masih dibelenggu dengan pemikiran perkauman.


Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-52.







20090831

harga minyak naik !
harga GETAH pun turutlah naik !
yahooo!!!
raya sakan...

20090830




52 TAHUN
MERDEKA.!

MERDEKA..!!

MERDEKA...!!!


20090828

dalam bulan ramadhan yang mulia nih
berebut2 para dermawan turun padang

orang kaya berada ada
orang POLITIK

gambarkan kehandalan menderma
pelbagai bentuk dan cara

TETAPI.....

yang menerima
rata rata
poket tebal belaka.....!?

20090815

20090809

SeKAMPUNG, SATU MUKIM, one MALAYA.

20090725

APA HAL TOK KETUA YANG SORANG NIH!

DAH SEMACAM BURUNG TEKUKUR PULAK DAH!

http://www.youtube.com/watch?v=TjeBRTe3UIo

LAYAN JANGAN TAK LAYAN.....

20090722

NOTA PADA PM


tuan perdana menteri,
untuk gembirakan hati rakyat:
naikkan harga getah,
tingkatkan harga padi,
turunkan harga barangan,
hapuskan tol,
naikkan harga sawit,

dan (barangkali) kurangkan gaji menteri.

pinjam dari pyan

20090719

BAJU MELAYU BELUM HANGIT DAH SIBUK NAK BALIK!

Ini cerita Mesyuarat UMNO Bahagian Tampin.

190709 (Ahad)

Pagi pagi lagi dah ramai perwakilan yang diamanahkan membawa hasrat akar umbi berhimpun megah di Dataran Dewan Majlis Daerah Tampin. Masing2 gah dengan pakaian kebangsaan yang rata2 baru dipakai.

Perhimpunan kelihatan sangat meriah kerana masing2 saling bersalaman tanda persaudaraan hinggakan kekadang tak sedar dah berpuluh kali bersalaman.

Tetapi disangka panas sampai kepetang rupa2nya hujan ditengah hari (bak kata pepatah),

Dewan yang penuh pada pagi lengang bila menjelang tengah hari!

Apa dah jadi ni?

Atas sebab apa perwakilan datang?

Saat kemuraman UMNO digambar dan diolah oleh ahli dan perwakilan UMNO sendiri.

Harap yang di atas kena bersama yang di bawah buat sesuatu.....

LOTIH MACAM NIH!

20090707


TERSILAP ATAU !@#$%^&*)+

TAK SUDAH SUDAH NAK MENYUSAHKAN ANAK BUAH, INGAT DAH MENJADI TOK KETUA BOLEH MENOLONG TAPI MENJADI LAIN.....

BAK PEPATAH HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI.

BERHASRAT NAK NAIK DAN MENONJOLKAN DIRI TETAPI SANGGUP MEMUSNAHKAN ANAK BUAH SENDIRI. APA YANG PENTING DIRI MESTI BERADA TAHAP ATAS.

APA NAK JADI DENGAN TOK KETUA YANG SORANG NIH.....

BERPADA PADALAH, NAIK PUN BUKANNYA DARI SOKONGAN RAMAI DAN BILA BILA MASA PUN BOLEH MENJUNAM KE TANAH.

INI CERITA PASAL TOK KETUA JKKK DI SATU KAWASAN FELDA DI GEMENCHEH. HARAP BERINGATLAH JIKA NAK DUDUK LAMA KAT ATAS MAKA BERTUKAR MENJADI LEBIH BAIK JIKA TIDAK MAKA .....

20090614

DEWAN SOSAK BILA ADO PEMILIHAN, TAPI KALI NI ?
LONGANG!

Mesyuarat cawangan UMNO dah bermula. Di tempat den dah berlansung pada 13 Jun 2009.

Persiapan yang diatur cukup lengkap bagi menyambut perwakilan cawangan. Seramai 400 orang perwakilan dijangka hadir dari 700 ahli yang berdaftar. Jawatankuasa sambutan bertungkus lumus membuat persiapan dengan hasrat agar persidangan akan berjalan dengan sebaik yang mungkin.

Tetapi harapan tinggal sifar kerana yang diharapkan tak kesampaian, walaupun korum untuk bersidang mencukupi.
TETAPI !?

Mana pergi para perwakilan?

Mana pergi para pemerhati dari Bahagian?

Mengharap Tok Ketua, Pencacai yang datang!

Apakah disebabkan tiada pertandingan maka kehadiran diketepikan?


Apa semua ini???




20090531

JANGAN DI USIK KENANGAN SILAM, KERANA MEROBEK HATI DAN PERASAAN.





"Mereka yang menyokong untuk mengembalikan Chin Peng ke tanah air ini adalah golongan buta sejarah ataupun 'buta hati perut'."






Membenarkan dia pulang dan tinggal dengan aman dalam negara ini adalah suatu penghinaan kepada ribuan rakyat pelbagai kaum yang telah menjadi mangsa komunis.






Janganlah kita sia-siakan nyawa dan perjuangan ramai anggota keselamatan yang terkorban dek kerakusan dan keganasan Chin Peng. Langkah membenarkan dia kembali ke Malaysia samalah seperti kita kencing di atas kuburan para pejuang dan anggota keselamatan yang terkorban untuk keamanan negara.






"Chin Peng tidak layak menjejak kaki ke bumi Malaysia ini walaupun saat, apatah lagi diberi tempat walaupun seinci."




Zulkifli Noordin, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Bahru.


(Utusan Malaysia 30 Mei 2009)

20090527

'MOGOK LAPAR' Ditolak oleh Islam


Ditanya Dr. Mohd Asri mengenai mogok lapar yang sertai oleh seseorang muslim, apa hukumnya?

Jawapan: Dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara (the ends do not justify the means). Apa sekalipun hasrat baik tidak boleh dihalalkan dengan cara yang tidak diterima oleh syariat. Mogok lapar adalah satu penyeksaan diri sendiri yang mempunyai ‘nilai ketidakcerdikan’ yang amat sangat.

Memang, pada zaman Nabi ia pernah dibuat oleh ibubapa kuffar Quraish bagi membantah anak-anak mereka menganut Islam. Namun itu adalah kebodohan kaum Quraish. Para Nabi a.s. dan pengikut mereka telah menentang berbagai sistem dan kezaliman, tiada seorang pun di kalangan mereka yang melancarkan mogok lapar. Allah tidak pernah mensyariatkan hal itu sama sekali.


Mungkin Gandhi pernah menjadi contoh dalam hal itu. Tetapi tidak para pejuang Islam. Jika ada pun seseorang berpuasa dengan cara yang diajar oleh Allah dan RasulNya. Bukan untuk membantah sesiapa, tetapi mendekatkan diri kepada Allah. Itupun dilarang ‘wisal’ dalam puasa, maksudnya berterusan tanpa buka setelah masuk waktu berbuka.


Malanglah, jika umat Islam terpengaruh dengan pendekatan yang bukan Islamic, bukan memperkenalkan kematangan pemikiran Islam. Jika seseorang mati dalam mogok lapar, ia termasuk dalam hukum membunuh diri. Ini seperti dalam hadis al-Bukhari, dalam sebuah peperangan, ada seorang pejuang telah berjuang dengan hebat sehingga dia dipuji oleh para sahabat. Nabi memberitahu mereka dia ahli nereka. Mereka hairan. Namun apabila diperiksa didapati dia membunuh diri kerana tidak sabar atas kecederaan yang dialaminya.


Dengan itu, bagi saya jika ‘pejuang mogok lapar’ mati dia termasuk dalam hadis ini. Orang politik mungkin menghalalkan apa sahaja untuk politik mereka, tetapi para pejuang prinsip hendaklah berpegang kepada prinsip tanpa mengira siapa pun”


dr mohd asri zainul abidin, lampeter, UK.

20090521

ORANG POLITIK MEMANG 'PEMURAH PAHALA'




Ramai orang politik memang pemurah. Semua orang cakap begitu. Sifat pemurah orang politik mempunyai banyak makna. Mungkin kerana ingin menolong orang lain disebabkan mereka merasakan mereka itu pemimpin. Mungkin juga kerana ingin menjaga undi dan sokongan. Sehinggakan Ketua Dewan Ulama PAS pun mengeluh tentang ‘unsur rasuah politik’ dalam partinya. Samada dinamakan rasuah atau apa sahaja; orang politik itukan pemurah?!






Sekalipun mungkin ada maknanya yang tersendiri. Ya! Kuasa, pengaruh, nama, pangkat dan segala yang berkaitan dengannya bukan mudah hendak dilepaskan, juga bukan mudah untuk diubati jika sudah mabuk. Benarlah kata tokoh umat Islam yang terbilang al-Imam Sufyan al-Thauri (meninggal 161H):





“Aku tidak melihat paling kurangnya kezuhudan itu melainkan dalam perkara kepimpinan (kuasa). Engkau akan dapati seseorang yang zuhud dalam makanan, minuman, harta dan pakaian tetapi apabila tiba soal kuasa maka dia akan mempertahan dan bermusuhan kerananya” (al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala, 7/262).




Namun ramai orang politik dan ‘tidak politik’ bukan sahaja murah duit atau ‘harta dunia’ tapi juga murah pahala. Dengan mudah sahaja mereka memberikan ‘pahala’ mereka kepada orang lain, atau dengan mudah rela menanggung dosa orang lain jika mereka tidak dapat memberikannya pahala.




Nabi s.a.w pernah bertanya para sahabat baginda :

“Tahukah kamu siapakah orang yang mu
flis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada Hari Kiamat nanti bersama solat, puasa, zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).





Hadis ini amat menakutkan. Inilah hakikat muflis atau bankrap yang hakiki. Adapun muflis dalam kehidupan dunia mungkin boleh diselesaikan atau berakhir. Namun muflis jenis ini membawa kesan dalam kehidupan ‘alam abadi’. Ya, kita semua jarang yang terlepas dari kesalahan ini. Namun kita selalu berusaha dan ingin mengelaknya. Malangnya, dalam kehidupan sesetengah ahli politik yang tidak berteraskan wahyu kita ada dapati bagi mereka memaki hamun orang, menuduh orang tanpa bukti, memakan harta orang atau rakyat, menumpahkan darah orang samada mencedera atau membunuhnya tanpa sebab yang diizinkan syarak bagaikan ‘rukun politik’ yang wajib dan ‘haram’ ditinggalkan. Lebih buruk lagi jika itu semua dihalalkan atas berbagai alasan.






Mengkritik dan memberikan pandangan berbeza dalam politik adalah tidak mengapa. Bahkan merupakan satu keperluan. Jika membabitkan hak rakyat, maka rakyat perlu dibela. Apatah lagi dalam ‘reka bentuk’ politik demokrasi yang diamalkan. Namun, memaki-hamun, mencerca, sehingga ada yang mencarut adalah bertentangan dengan syarak. Lebih buruk lagi ada yang mengutuk sifat peribadi orang lain yang Allah ciptakan seperti memperrsendakan ‘botak’, ‘hidung besar’, ‘mamak’ dan berbagai lagi. Makian, kutukan, sendaan itu dijadikan bahan ketawa yang ‘dikongsi dosa’ bersama pengikut dan penyokong.







Jika ada tuduhan terhadap musuh politiknya, belum pun ada bukti atau sokongan bukti, terus sahaja diperkatakan secara ‘yakin tanpa syak’. Bersorak sorai pengikut meraikan ‘kemurahan pahala’ orang politik. Sementara membelasah harta orang dilakukan oleh banyak pihak yang tidak jujur dan amanah. Namun, dalam banyak keadaan ramai orang politik yang mempergunakan harta rakyat untuk kepentingan dirinya. Demikian sejarah juga menunjukkan penumpahan darah dan penyeksaan ke atas hamba-hamba Allah yang lain sering mempunyai hubungan dengan politik.





Lebih buruk lagi, ada yang menghalalkan kesalahan-kesalahan tersebut atas alasan demi menegakkan kebenaran. Lalu dipetiklah kata-kata sarjana itu dan ini seperti al-Imam al-Ghazali dan al-Nawawi bagi menjustifikasikan perbuatan salah tersebut. Padahal jika dilihat kepada konteks huraian yang mereka sebutkan, bukan demikian maksudnya.
Mana mungkin mereka menghalalkan maki-hamun, carut-marut atau menuduh tanpa bukti atas alasan untuk menegakkan kebenaran. Kebenaran apa jika begitu rupanya?! Peperangan mempertahankan agama yang dihalalkan Allah dan rasulNya pun, tidak dibenarkan kita melampaui batas, apakah kita boleh melampaui batas ketika berpolitik ?



Firman Allah : (maksudnya)
“Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas”. (Surah al-Baqarah: ayat 190)






Namun orang politik yang berperang untuk kerusi mereka melampaui batas.

Saya masih teringat seorang penceramah politik tertentu, beliau juga terkenal dengan alunan zikir munajatnya. Semasa saya menjadi mufti, beliau berceramah atas pentas politiknya bersama dengan pendengarnya mengalunkan ‘istighfar dan zikirnya’. Habis sahaja ceramah beliau memaki hamun saya di atas pentas yang sama dengan menggelar saya ‘bapa syaitan’. Beliau mahu memancung saya dengan tuduhan saya akan menulis buku khas mengkritik partinya dan beberapa tuduhan lain yang tidak benar. Padahal buku tersebut tidak pernah muncul dan saya tiada cukup masa untuk itu. Saya hanya tersenyum sinis melihat rakaman tersebut dalam you-tube. Saya juga mungkin berterima kasih atas sedekahnya itu untuk saya yang kekurangan pahala ini. Cuma saya begitu kagum ; bagaimana politik boleh menukar watak manusia daripada berzikir kepada memaki hamun orang. Maka jangan hairan jika politik boleh menukar manusia menjadi pencerca, perompak harta, penyeksa bahkan pembunuh sekalipun. Ya, orang politik memang pemurah pahala.







Sikap tidak professional yang dilakukan oleh orang-orang politik seperti inilah yang membantutkan manfaat intelektual dan menyumbang kepada keretakan masyarakat. Malangnya, hal ini sering dilakukan oleh orang politik yang sedang berkuasa, juga yang ingin mendapatkan kuasa. Apa tidaknya, jika seseorang yang memberikan pandangan yang berbeza atau mengkritik dalam batasan yang wajar diambil tindakan, maka terbantut idea-idea yang baik.






Juga, apabila tindakbalas itu diambil dalam bentuk maki hamun, atau kezaliman yang lain, maka retak dan bergeserlah masyarakat. Sebab itu, saya dapati dalam negara kita ramai intelektual takut, atau tidak dilatih untuk memberikan pandangan ‘ketiga’ atau yang berbeza dengan ‘kumpulan-kumpulan politik’ yang ada. Ini kerana, jika kumpulan atau badan politik itu mempunyai kuasa kita akan diambil tindakan secara kuasa. Jika mereka belum berkuasa, senjata cercaan, makian dan kutukan akan digunakan yang menyebabkan banyak pihak tidak mampu menanggungnya.







Dengan itu, sifat murah pahala orang politik itu bukan sahaja untuk pesaing politik mereka, juga untuk sesiapa yang enggan akur kepada pandangan mereka, sekalipun tidak menyokong musuh mereka. Sehingga kadang-kala kita mungkin kecewa dan perit dengan sikap yang seperti itu. Namun Allah itu adil.




Sabda Nabi s.a.w :
“Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk” (Riwayat Muslim).








Cumanya, jika kita semua ; samada kita orang politik atau tidak, merenungi hadis ini dan yang sebelumnya, mungkin kita akan tidak pemurah pahala lagi, atau akan kurang pemurah. Ini kerana setiap kita memang sukar untuk mengawal tabiat ‘boros pahala’ ini, namun mengingati hadis ini akan membataskan kita. Sifat pemurah memang dianjurkan oleh Islam kerana ia boleh membantu orang lain juga mengeratkan hubungan antara kita. Namun, jangan pemurah pahala kerana ia merosakkan orang lain dan meretakkan hubungan antara kita.

post by drmaza

20090507

oooOOOO....! IBU.

Adakah anda masih ingat peristiwa sampan karam di Sabah yang melibatkan suami isteri dan seorang anak mereka. Si suami yang berpaut pada sampan yang terbalik sambil memegang tangan anak dan isterinya daripada dihanyut arus. Si isteri yang mendapati suaminya semakin lemah untuk menarik beliau dan anaknya serentak telah meminta suaminya melepaskan beliau supaya anaknya dapat diselamatkan. Dengan penuh siksa suami melepaskan isteri dan anak dapat di selamatkan manakala si ibu meninggal dihanyut arus.
Hari ini kita dengar pula seorang ibu di Johor mati rentung dek kerana ingin menyelamatkan anaknya yang disangka berada di dalam rumah ketika rumah tersebut dijilat api.
Terasa sebak ketika membaca dan menulis perkara ini.....itulah ibu.....demi anak, nyawa ditaruhkan.
Perkara sebeginilah yang sepatutnya kita kenangkan sempena menyabut HARI IBU.
Beraninya seorang perempuan yang bernama ibu....
Bapak macam mana?......berani ke?.....atau tengok jarum suntik pun dah ketar.......apatah lagi nak disuruh melahirkan anak.......mau pupus manusia kat bumi ni..
(sajer jer, bapak pun berani jugak)
JOM TELEFON IBU DAN AYAH.
SERTA DOAKAN MEREKA KEBAHAGIAAN.

20090503


AKIBAT PILIH PEMIMPIN IKUT JARI TELUNJUK.


Negara kemungkinan besar bakal menghadapi satu lagi Pilihanraya kecil jika benar ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan mengosongkan kerusi tersebut. Beliau akan mengumumkan keputusannya pada 19 Mei ini. M. Manoharan yang kini masih ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah berjaya memenangi kerusi tersebut pada PRU12 yang lepas.Parti pembangkang yakni Pakatan Rakyat benar-benar telah mempermainkan dan mencemarkan kesucian sistem demokrasi negara.
Berdasarkan beberapa keputusan perletakan jawatan sebagai wakil rakyat sebelum ini yang dilakukan oleh pemimpin PR telah mencerminkan sikap sebenar mereka yang mana matlamat mereka untuk bertanding dalam pilihanraya bukanlah untuk menumpahkan bakti kepada masyarakat dan negara, tetapi semata-mata hanyalah demi untuk kepentingan politik peribadi yang tidak mempunyai hala tuju yang jelas.
Secara rasionalnya, bagaimana seorang wakil rakyat hendak menunaikan tanggungjawab dengan berkesan jika diri masih berada dalam tahanan? Keputusan M. Manoharan untuk meletak jawatan adalah lebih tepat dan mempunyai alasan yang lebih kukuh dan logik berbanding tindakan sama yang telah diambil oleh Fairus Khairuddin. Apa yang jelas kini adalah sudah terlalu banyak PRK diadakan selepas PRU12 yang lepas semenjak Pakatan Rakyat memperlihatkan kebangkitan. Ini melambangkan Pakatan Rakyat sebenarnya langsung tidak bersedia dan gagal menunjukkan tanjak untuk menjadi pemimpin apatah lagi untuk memerintah negara.
Negara kemungkinan besar bakal menghadapi satu lagi Pilihanraya kecil jika benar ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan mengosongkan kerusi tersebut. Beliau akan mengumumkan keputusannya pada 19 Mei ini. M. Manoharan yang kini masih ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah berjaya memenangi kerusi tersebut pada PRU12 yang lepas.Parti pembangkang yakni Pakatan Rakyat benar-benar telah mempermainkan dan mencemarkan kesucian sistem demokrasi negara. Berdasarkan beberapa keputusan perletakan jawatan sebagai wakil rakyat sebelum ini yang dilakukan oleh pemimpin PR telah mencerminkan sikap sebenar mereka yang mana matlamat mereka untuk bertanding dalam pilihanraya bukanlah untuk menumpahkan bakti kepada masyarakat dan negara, tetapi semata-mata hanyalah demi untuk kepentingan politik peribadi yang tidak mempunyai hala tuju yang jelas.
Secara rasionalnya, bagaimana seorang wakil rakyat hendak menunaikan tanggungjawab dengan berkesan jika diri masih berada dalam tahanan? Keputusan M. Manoharan untuk meletak jawatan adalah lebih tepat dan mempunyai alasan yang lebih kukuh dan logik berbanding tindakan sama yang telah diambil oleh Fairus Khairuddin.
Apa yang jelas kini adalah sudah terlalu banyak PRK diadakan selepas PRU12 yang lepas semenjak Pakatan Rakyat memperlihatkan kebangkitan. Ini melambangkan Pakatan Rakyat sebenarnya langsung tidak bersedia dan gagal menunjukkan tanjak untuk menjadi pemimpin apatah lagi untuk memerintah negara.

20090418


JIKA AKU KAMU


panas btol arini x sanggup nk kuar... sy duk kat umah mkn byk2
sambil tgk tv.. patotler sy gemok & bodo nk mampus.



Dulu mase skolah sy tak blaja mengeja sbb cikgu kate mengeja tuh x
penting. yg penting cukup mkn & ader tv besar kat umah.bole tgk
akademi fantasia.


Pastuh bole tulih blog...tulis camnie...mcm monyet.

20090416


Tgehehrs gshhsg tesgsgathaj rettfsgsgsa jsx, heynssngasaksbg.
Thegerss ddsnssd djdsljdsd esstbsfebdgdd kfdmsgbjagds ks shdgsds ojxlcjsnc.
Thegdsjm djdudnch.
Ghretefgsbsf ddtnsgn "hrjrysnsgsbnsg!"
Tgere.
Gjsgsdhs dhsjdy wweqvess kfundshd kisdshds.
Thgdhssdsd.
Yhrbss.
Yhensgssksudsds.
Bgdtddmaks.
Ljshsfgsbssdsdye.
Jsgshshd teregshs tasfsbfl ofkfdgddyn?
Hddjd. "Yheetdshd sys," dhsgdsdsds fis skssds, "wtehrd jegdsds
krhsdgasdshd..shsdsnsds!"
Btercdsxs.
Qaswesfa.
Oejhdad.
Poedgsdns jrjfkhdfd kudsjdsdus kshsydsh.
Lisjsjsyad.
Fin.

20090415

POLITIK TAHI AYAM


TELERAILAH SUDAH KABINET MALAYSIA 2009. DI KETUAI OLIH DATO' SRI NAJIB TUN RAZAK. PM KITA YANG KE 6.

SELEPAS ANGKAT SUMPAH YANG DI SEMPURNAKAN DI HADAPAN YANG DI PERTUAN AGUNG, SEMUA PARA MENTERI BERAZAM BERSUNGUH SUNGUH BEKERJA KUAT UNTUK MEMBANGUNKAN NEGARA DAN DENGAN ILTIZAM UNTUK MEMBELA NASIB RAKYAT.

NAMPAKNYA SEMUA MENTERI TERMASUK BOSNYA , BERIA2 MENGEPAM SEMANGAT DARAH DIBADAN.

BOS, AWAL AWAL LAGI DAH TURUN PADANG MENERJAH.

MENTERI SUKAN, DAH BERIA IA MENCARI KASUT SUKAN NAK TURUN PADANG.

MENTERI JALAN, DAH MULA BERHUJAN DAN PANAS BERJALAN SANA SINI.

MENTERI PERLADANGAN, DAH MULA MENCARI CARI CANGKUL.

MENTERI PENGAJIAN TINGGI, DAH BERAZAM MENCARI SERAMAI MUNGKIN PELAJAR UNTUK DIASUH.

MENTERI LUAR BANDAR, KELIHATAN MERAYAU RAYAU DI HULU MUKIM.

MENTERI KESIHATAN, DAH MULA BELAJAR MACAMANA NAK BAGI SUNTIKAN.

MENTERI PERUMAHAN, BERSUNGGUH SUNGGUH MEMIKIRKAN BAGAIMANA MEMBUAT RUMAH.

MENTERI WANITA, DAH BERKIRA KIRA NAK BUAT MESYUARAT TINGKAP SEKERAP YANG BOLIH.

MENTERI PENERANGAN , KELIHATAN KEHULU KEHILIR DENGAN KAMERA.

MENTERI PERTAHANAN, SIBUK MENEMPAH UNIFORM UNTUK PERGI OPERASI TIKUS.


BEGITULAH, KELIHATAN BERTENAGA SEKALI PARA PEMBESAR NEGARA.
BERSUNGGUH SUNGGUH UNTUK BERKHIDMAT DAN BERBAKTI UNTUK RAKYAT YANG MEMILIH MEREKA.
SUDAH PASTI ORANG ORANG YANG TERDEKAT DENGAN MENTERI AKAN TURUT SERTA BERGANDING BAHU DAN LENGAN DEMI NEGARA TERCINTA.
TANPA MEMBUANG DAN MELENGAHKAN MASA PARA MENTERI TERUS BEKERJA DAN BEKERJA.

BAGI RAKYAT BAWAHAN, BEGITULAH HARAPAN DAN HASRAT YANG MENGUNUNG. MAHUKAN ORANG YANG MEREKA LANTIK BEKERJA UNTUK MEREKA TANPA BERLENGAH DAN BERSUNGGUH. TAHNIAH!

TETAPI,
YE KE?
BETUL KE?
YANG BENAR?

ATAU HANGAT HANGAT TAHI AYAM!?




20090410


MB DATANG - KETUA PUAK NAK MENGABIHKAN DUIT.


Tak lama lagi, MB datang kg den sebab nak rasmikan bangunan sekolah. Den memang gomar dongan MB ni sobab dia hamble dan mesra alam. Tapi yang den tak gomar... bila dio datang... abih duit pertubuhan, duit sekolah sobab nak sambut dio. Nak sombut MB lah katokan... ber iyo-iyolah suku sakat kat kg ni.


Kalau PM datang sekalipun biarlah dia datang dengan keadaan sedia ado kat kg tu. Biarlah dia tahu jalan berlubang-lubang. Lampu jalan tak cukup. Air selalu takdo. Biarlah dia tau...Ni suku sakat nak tunjuk kg ni cantik maso MB datang tapi hakikat ehhh banyak lagi masalah infrastruktur tak settle.


Den bukan marah kat MB tu. MB tu baik. Tapi den marah dan meluat kat suku sakat kat kg den ni. Nak glamour dopan MB.Paling den tak gomar sobab utama eeee abih duit pertubuhan den dia nak ambik sobab nak buat program maso MB datang nanti. Dah lah duit yang dapek ciput. Nak diambil pulak semato-mato nak buek program untuk sambut MB. MB pun tak ponah bagi duit kat pertubuhan den ni. Yang nak ambik duit tu LAGILAH TAK PONAH nak salurkan kat pertubuhan den ni.



Pertubuhan ni disertai oleh anak-anak muda.... yang rato-rato tak kojo... makno eee takdo sumber pendapatan... jadi bilo ado aktiviti sukan… aktiviti kebudayaan… duit yang YB Tok Man bagilah kami gunakan…


Sekarang duit tu pun nak amik semato-mato sobab MB nak datang.

ADUHHHHH aiii. Loteh den!.

Posted by Azizahns.

20090409

SUDAH......................SUDAH......................SUDAH.............!!!

JANGAN FIKIR PASAL KEDUDUKAN LAGI...

BESOK MESTI MULA.

OTAK.................TENAGA.....................MASA.......................APAPUN...

SEMUA UNTUK RAKYAT.


SUDAH..........................SUDAH....................SUDAH.................!!!

20090402

POLITIK KARIPOLE DI BUKIT GANTANG DAN BUKIT SELAMBAU


Saya suka makan kari. Setiap kali balik kampung, emak pasti masak kari ikan kembung. Orang kedah kata, kari ikan temenung!



Nak sedap kari tu, letak daun karipole. Ada yang kata daun karipole bukan untuk menyedapkan makanan tetapi untuk memberikan bau yang wangi kepada kari tu.



Orang tak makan daun karipole. Apabila nak makan ikan, daun karipole dikais ke tepi. Itulah nasib daun karipole.



Dalam politik juga begitu. Saya melihat pengundi di Bukit Gantang dan Bukit Selambau ditatang seperti minyak penuh.



Calon-calon yang nak bertanding masuk rumah sampai ke dapur. Apabila dengar kata orang tua sakit, terus meluru ke sana. Pantang ada rumah bocor, sibuk bawa atap ke situ. Kalau ada pengundi berdehem gatal kerongkong, terus beli ubat batuk!



Sampai bilakah pengundi di Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan diberikan layanan istimewa? Sampai 7 April apabila mereka keluar mengundi.



Selepas itu, pengundi di situ akan jadi daun karipole; mereka dikais ke tepi. Calon yang menang akan beri alasan sibuk di Parlimen, tak ada masa nak jumpa rakyat!



Posted by NOBISHA

20090401

PAS (baru) BERJAYA DAKWAHKAN SI KAFIR






Alangkah bangganya hati apabila mendengar ceramah dua orang kafir yang memberikan salam sepenuh-penuhnya dan potongan ayat-ayat suci Al Quran kepada para pendengar yang majoritinya beragama Islam, berketayap dan tidak kurang juga yang berjubah.






Terlebih-lebih bangga apabila salam diberikan, maka dijawablah dengan penuh bersungguh-sungguh hati sambil tersenyum-senyum bangga kerana si kafir telah menghafaznya dengan penuh tertib dan cuba setartil yang mungkin. Lebih kembang lagi apabila selesai sahaja bacaan ayat tersebut yang lengkap dengan nombor ayat, surah, dan terjemahan ertinya, maka para hadirin pun menyahutnya dengan sekuat-kuat hati dan bersemangat... ALLAHU AKBAR! TAKBIIIIIRRRR!!!







Cuma satu kemusykilan kepada si jahil yang mencemik dan mencebik apabila dibacakan ayat tersebut. Didengarnya, ayat berkenaan dipetik dari Surah Aura (Anbia? -- tetapi tiada pula ertinya ayat yang dibacakan sama seperti ayat 90 Surah al-Anbiyaa') dari ayat 90. Lantas ditetapkanlah di dalam hati si jahil bahawa benarlah ada ayat dan surah berkenaan kerana si pemimpin berketayap dan berserban di atas pentas tidak pula menegur bahkan terpegun akan kefasihan si kafir itu. Atau boleh jadi telinganya telah dibisikkan oleh syaitan danIblis belaan sehingga tidaklah dia mendengar yang sebenar-benarnya dengar.






Ternyata Syaidatina Fatimah Al-Khattab r.a telah melakukan kesalahan yang besar kerana tidak memahami maksudnya dakwah dengan tidak membenarkan abangnya yang masih belum beriman (suci) membacakan lembaran yang mengandungi ayat-ayat suci firman Allah Taala. Dan tidaklah pula bersesuaian dengan kehendak Rasulullah s.a.w yang mengajarkan bagaimana sambutan salam dibuat apabila si kafir memberikan salamun alaik kepada si Islam biarpun si Islam itu tidaklah kukuh pegangan akidahnya apatah lagi yang telah kukuh dan ditanamkan di dalam jiwanya bahawa akidahnya sahaja yang benar dan diredhai Allah Taala.







Seorang kawan yang turut berjamaah di sebuah masjid di Taiping, sangat maklum akan perihal imam masjid yang memberikan laluan kepada Nizar Jamaluddin untuk menjadi imam solat Maghrib. Dipujinya imam tua itu kerana tahu akan adabnya biarpun dia terlebih maklum akan adab seorang imam sama ada suruhan mahupun tegahan menjadi imam. Maka menjadilah imam akan si Nizar dengan pesanan dalam takbiratul ihram pertama akan ayat yang maksudnya 'berpeganglah kamu dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah' dan disusuli dalam takbiratul ihram kedua dengan ayat yang bermaksud 'Wahai orang-orang kafir'.. yang kesudahan ayat tersebut bermaksud 'bagi kamu adalah agama kamu dan bagiku agamaku.' Lantas diceritakanlah oleh si imam Nizar di dalam blognya akan kesombongan lawannya yang menegah akan dia meneruskan majlis berkenaan.








Disusuli pula dengan tazkirah dan tafsir akan ayat-ayat yang telah dibaca oleh si imam Nizar. Malangnya majlis ilmu itu dihalang pula oleh lawannya yang turut menjadi jamaah, bersolat sebagai makmum dalam saf yang tidak terpecah, mengaminkan doa yang dibaca biarpun doa itu mencelakakan mereka. Malang sungguh mereka, kerana mereka itu tidak tahu bahawa mereka telah dikenakan dan disindir. Mungkin seandainya mereka faham akan agama Islam dan bukan Islam di kad pengenalan, pastinya mereka akan bertindak keluar saf dan mendirikan solat berjamaah secara berasingan seperti yang dilakukan oleh jamaah yang Islam sifat dan imejnya.






Maha Suci Allah...





pinjam: Cucu Tok Wan