20091115

Berubah atau tidak jom kita tengok..



Pemimpin dulu sangat jauh bezanya daripada pemimpin yang ada sekarang. Ramai pemimpin terdahulu bersifat bawahan yang amat terserlah. Mereka ini amat rajin turun kebawah bersama rakyat tanpa mengira status majlis yang diadakan.
Tanpa mengikut protokol, minum kopi, makan nasi lemak sambil bersembang dan bertanyakan permasalahan rakyat. Ada pemimpin yang sanggup bermalam dalam suasana kampung bagi merasai nikmat kesulitan orang kampung.
Bila ada majlis kenduri, pemimpin tanpa rasa kekok untuk kebelakang rumah untuk bertanya khabar dan memasak bersama.
Pernah ada pemimpin yang turun bersama ke sawah untuk menanam padi, dan kekadang mandi lumpur ketika menangkap ikan.
Sebenarnya di sinilah permasalahan peringkat bawah dapat diketahui dan diambil tindakan.
Apakah ada YB sekarang yang bersifat terdahulu?. Terasa semacam tak ada klon yang sebegitu lagi sekarang. Yang ada adalah YB yang bermegah dengan harta dan kemewahan. Jangankan bergaul dengan yang dibawah, nak pandang pun antara nak dengan tidak. Minum diwarung adalah tiada makna bagi mereka. Mereka lebih selesa di tempat yang ada klass dan disamping kelompok sendiri.
Dari kepimpinan atas hingga pemeriksa kira-kira , selalu tidak hadir dalam majlis yang diadakan dibawah yang menggambarkan bahawa mereka sebenarnya tidak peka dengan kehendak di peringkat bawahan dan sering berlagak dalam kelompok sendiri .
Malahan bukan sekadar menggunakan alasan kesibukan bagi mengelakan turun bersama rakyat tetapi ada juga yang suka menipu dengan memberikan berbagai alasan termasuk mengakui sering berada di peringkat bawah sedangkan bila di selidiki , kebenarannya adalah palsu .
Patut lah orang makin lama makin kurang selesa dengan parti keris , silap haribulan pindah ke parti bulan atau parti mata , tak ke haru.
Dan akhirnya barulah sedar rakyat tak suka lagi sedangkan pada masa itu , nasi sudah jadi bubur .
Kata nak berubah, maka inilah masanya.



20091105

Nik Aziz minta bala, Najib minta jauhi malapetaka.



Nik Aziz khabarnya memohon doa kepada Allah agar diturunkan bala kepada kerajaan jika tuntutan royalti minyak Kelantan tidak dipenuhi. Huh... Dahsyat tok guru seorang ini. Konon nabi pun pernah berdoa agar diturunkan bala. Betul tu... Tapi nabi berdoa bukan kerana mereka tuntut royalti minyak atau kekayaan dunia, tetapi kerana kedegilan orang Arab.


Aku makin tak faham dengan tok guru seorang ini, pasal duit jadi melalut. Sedang beberapa negara jiran seperti Indonesia, Filipina dan Vietnam dilanda bencana gempa dan taufan, sepatutnya tok guru sebagai (konon) orang "paling dekat" dengan Allah berdoa minta dijauhkan bala dan malapetaka, tetapi sebaliknya dia berdoa supaya diturunkan bala pula.
Masya-Allah.


Sebaliknya Najib yang didoakan supaya ditimpa bala, memohon para jemaah haji yang akan menunaikan haji di Mekah ramai-ramai berdoa di depan kaabah supaya Malaysia diselamatkan dari segala bala bencana dan mala petaka. Alhamdulillah... Sebagai seorang pemimpin sepatutnya inilah yang perlu didoakan dan bukannya menurunkan bala kepada orang lain.


Entahlah... memang aku semakin tidak faham dengan tok guru seorang ini. Semakin nyanyukkah dia atau semakin sesat? Sejak berkawan dengan si kafir dan si peliwat dalam pakatan lalut ini tok guru semakin meracau. Entah, sesekali aku terfikir apakah tok guru pun sudah sesat seperti "rasul" Melayu.


Kalau si Kahar "rasul" Melayu pun sedar dia salah dan merayu pengikutnya bertaubat tetapi tok guru seorang ini tetap berdegil dan menganggap dialah tok guru yang maksum. Dia dan puak2 Pas sahaja yang bakal menghuni syurga sedangkan orang islam tidak layak masuk syurga kerana mereka tidak sokong Pas.










20091102

Dr Maza, Badrul dan kerajaan Selangor


Suasana di Selangor kini semakin panas. Memang panas. Sebelum ini pun sudah panas tetapi sekarang ini lagi panas. Panasnya membahang sehingga ke seluruh negara. Macam-macam kontroversi timbul sekarang ini di Selangor. Apakah ini petunjuk bahawa Selangor bakal kembali ke pangkuan BN?


Sudahlah sebelum ini ia panas dengan isu Teoh Beng Hock yang dikaitkan dengan amalan rasuah di kalangan ADUN-ADUN DAP Selangor, kemudian isu arak dan Hassan Ali yang juga Pesuruhjaya Pas Selangor sehinggakan ada gerakan di peringkat tertinggi parti untuk menjatuhkannya dan juga isu kuil di Shah Alam.

Terbaru ialah ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham yang bertindak keluar dari PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas yang pro-BN serta malam tadi JAIS pula bertindak menahan Dr. Maza, bekas Mufti Perlis. Ini semua ada kaitan dengan kepimpinan Khalid Ibrahim selaku MB Selangor.

Jangan pula puak2 mereka menuduh apa yang berlaku di Selangor satu persatu sehingga semalam adalah permainan politik BN/UMNO pula. Kerajaan Pusat atau UMNO negeri tiada kena mengena dengan konflik politik dan pentadbiran kerajaan Selangor. Tiada sama sekali. Buat apa kerajaan Pusat dan UMNO negeri nak masuk campur urusan kerajaan Selangor? Bukankah mereka selama ini mendakwa pentadbiran kerajaan BN semuanya (sekali lagi... semuanya) tidak betul.

Berita terbaru menyatakan JAIS mengambil tindakan ke atas Dr. Maza bukan kerana dikaitkan dengan fahaman Wahabi tetapi Dr. Maza tidak ada tauliah dari JAIS untuk berceramah di negeri itu. Dush!! Apa ke jadah punya alasan. Kalau macam tu aku nak tanya JAIS apakah Nik Aziz, Hadi Awang, Mat Sabu, Mahfuz atau penceramah bebas lain ada tauliah JAIS ke sehingga mereka bebas berceramah di negeri Selangor sedangkan Dr. Maza yang mempunyai kelayakan akademik Islam dan bekas mufti dianggap tidak layak kerana tiada tauliah?

Aku nak tanya juga apakah JAIS mempunyai senarai lengkap para penceramah agama yang mendapat tauliah dan mereka yang tidak mendapat tauliah?

Patutlah masalah arak, judi dan maksiat di Selangor terus berleluasa malah lebih parah sekarang sebabnya kerana puak2 dalam JAIS berfikiran masih di bawah tahap bawah tempurung. Patut jugalah JAIS mengambil masa bertahun-tahun nak tahan "Rasul Melayu" dan patut jugalah amalan ajaran sesat paling banyak berkembang di Selangor. Sebabnya kerana JAIS yang yang "daif".

Sudahlah Exco-exco Islam Selangor tunduk dengan pemimpin kafir dalam kerajaan sehinggakan terpaksa mengalah dalam bab-bab melibatkan kepentingan Islam macam arak dan kuil, ditambah pula dengan puak2 dalam JAIS yang dangkal fikiran atau mungkin juga sudah menjadi lembu yang dicucuk hidung dan menurut perintah "seseorang" ?

Jadi buat Khalid, anda tanggunglah segala kemelut di negeri Selangor dan anda jugalah menjawab kepada rakyat apa yang telah anda lakukan kepada Dr. Maza. Ingat jangan menuduh ia angkara UMNO atau kerajaan Pusat. Kalau Khalid benar-benar MB kerajaan rakyat, Khalid perlu mengambil tindakan tegas terhadap isu Dr. Maza. Kalau beliau tidak puas hati kepada Badrul Hisham kerana dianggap tidak buat kerja, nah sekarang rakyat Selangor dan seluruh Malaysia mahu melihat sejauh mana Khalid sendiri bekerja!

Tapi aku percaya kes terbaru melibatkan Dr. Maza ini akan menyebabkan penyakit gagap Khalid makin parah. Kesian kau...!!






hilang punca

Mantan mufti Perlis kena tahan
jais selangor
puncanya adalah...
jom kita tuding sana dan tuding sinun

yang bersalah akan terbongkar jua
ha ha..